Vedtægter for foreningen ”Byen-i-byens Venner”
Stiftet i marts 1987
§ 1 Formål
”Byen-i-byens Venner” er en forening oprettet på privat initiativ.
Foreningen kan støtte aktiviteter til gavn for beboere, og andre med tilknytning til organisationen ”Byen-i-byen” i Aalestrup.
Foreningen ”Byen-i-byens Venner” finansierer primært aktiviteter, traditioner og anskaffelser, der kommer flest mulige beboere til gavn.
Ansøgninger fra enkelte personer begrænses til særlige tilfælde, idet vi henviser til hjælp efter Serviceloven.
§ 2 Medlemmer og regnskab
Stk. 1 Som medlemmer kan optages: Beboere, personale, pårørende og venner til Byen-i-byen
Stk. 2 Kontingent fastsættes af bestyrelsen,og medlemsskabet følger kalenderåret.
Stk. 3 Indtægter kommer fra kontingent, frivillige bidrag, samt overskud fra afholdte arrangementer. Pengene indsættes i lokalt pengeinstitut.
Stk. 4 Regnskabsperioden følger kalenderåret.
§ 3 Bestyrelsen
Stk. 1 Bestyrelsen består af 5 medlemmer – valgperioden er på to år. 2 medlemmer vælges i lige år og 3 vælges i ulige år. Bestyrelsen kan alene bestå af pårørende repræsentanter og venner til Byen i Byen.
Stk. 2 Bestyrelsen konstituerer sig med:
- Formand (vælges blandt pårørende)
- Næstformand
- Sekretær
- Kasserer
- Menige medlemmer
Stk. 3 Bestyrelsesformanden er ansvarlig over for bestyrelsen og medlemmerne for dispositioner, der tages på foreningens vegne. Formanden er dog ikke økonomisk ansvarlig. Formanden indkalder til møde mindst 3 gange årligt.
Stk. 4 Sekretæren fører referat, der efterfølgende sendes til øvrige medlemmer, samt til hjemmesidens bestyrer.
§ 4 Suppleanter
Stk. 1 Der vælges to suppleanter på generalforsamlingen blandt pårørende eller venner, henholdsvis for 1 og 2 år. Første suppleant vælges for 2 år og anden suppleant for 1år.
§ 5 Revisor
Stk. 1 To revisorer vælges ved generalforsamlingen blandt pårørende og venner af Byen i Byen. Revisorerne vælges for to år ad gangen. En vælges i ulige år og en i lige år.
§ 6 Generalforsamling
Stk. 1 Formanden indkalder i forbindelse med familiefesten.
Stk. 2 Indkaldelse til generalforsamling skal ske med mindst 3 ugers varsel, og bekendgøres på hjemmesiden.
Stk. 3 Generalforsamlingens dagsorden skal indeholde følgende punkter:
Dagsorden:
- Valg af ordstyrer
- Valg af referent og evt. stemmetæller
- Beretning af formanden
- Godkendelse af regnskab
- Indkomne forslag
- Valg af bestyrelse (valgperiode er 2 år)
- Valg af suppleanter
- Valg af revisor
- Eventuelt
Stk. 4 Forslag, der ønskes behandlet på generalforsamlingen, skal skriftligt være formanden i hænde senest 8 dage før generalforsamlingen. Samtlige punkter/forslag vedtages ved almindeligt stemmeflertal af de fremmødte medlemmer.
Stk. 5 Bestyrelsen kan indkalde til ekstra ordinær generalforsamling og skal indkalde, hvis mindst 15 medlemmer fremsender skriftlig anmodning herom.
§ 7 Vedtægtsændringer
Vedtægtsændringer skal godkendes på generalforsamling, inden for almindelig gældende varsling og godkendes med 2/3 af stemmerne. Ved ændringer herudover skal der indkaldes til ekstraordinær generalforsamling og vedtages med almindelig flertal.
§ 8 Foreningens ophør
Stk. 1 Foreningsophør kan besluttes ved afstemning med 2/3 flertal af de fremmødte medlemmer, på 2 af hinanden lovligt indkaldte generalforsamlinger.
Stk. 2 Ved foreningens ophør overgår foreningens midler til en eksisterende eller nyoprettet fond eller forening, der varetager interesser for ”Byen i Byens” beboergrupper, så de fortsat kan søge midler hjem.